Min egen FICI havetraktor

 

Byg selv din egen havetraktor

Her er en stribe billeder af min selvbyggede havetraktor, fra dengang den var ny.

Billederne er lidt tågede, det skyldes at det er indscanninger af nogle gamle analog-fotos, der har siddet ca. 19 år i et fotoalbum,

Jeg byggede traktoren og sneploven i 1986, billederne er fra foråret 1987.

Traktoren er, hovedsageligt, bygget af gamle bildele, mest Fiat og Citroen dele. Deraf navnet FICI.

Pladedelene, Front, Motorhjælm, Instrumentbord og Bagskærme, har jeg selv bukket ud af en 1,5 mm. karrosseriplade

Hvad er et hjem uden en (hjemmebrygget) Havetraktor ?

Og sådan ser den så ud nu, hvor den fylder 20 år. Årstallet er 2006 og der ligger et tykt lag støv, foruden en masse uvurderligt gammelt skrammel ovenpå den.

Hvem gemmer sig der ?

Den er, i det mindste, stadig blå med hvide hjul og orange maskindele.

Motorhjælmen kan lukkes endog meget højt op.

Sæderammen kan ligeledes lukkes op. Nedenunder den findes bla. Benzinpåfyldnings-studsen.

Bagenden med hydraulisk 3-punktslift samt (camping) træktøjskugle der muliggør brug af autotraileren i ”marken”.

Lidt ligegyldige detaljer.

Nærbillede af motorens højre side. Bemærk den kompakte opbygning.

Motoren er fra en Fiat 127 og yder ca. 50 heste. På motoren sidder den originale gearkasse.

Nærbillede af motorens venstre side. Bemærk båthornet.

Hjælmen fastholdes af gastryksdæmpere. Differentialet i den forreste gearkasse er blokeret med et 100% ESAB spær.

 

Under sædet findes de to gearkasser med gearstangsforbindelser samt hydraulikventiler og benzinpåfyldning. Bageste gearkasse er fra en Citroen GS 1220.

Rat og instrumentbord med Volt- og Ampere-meter samt omdrejningstæller, lade og olielamper.

Stelnummeret (FICI131286) er banket ind i rammen ved det bageste højre hjulophæng.

Styretøj.

Rattet med de øvre styreforbindelsesled.

Nærbillede af styreforbindelser. Pas i øvrigt på med ikke at lave for skarpe vinkler med alm. U-homokinetiske kardanled !

En langsliggende tandstang, som stammer fra en Fiat 127.

Detalje af styreforbindelser ved venstre forhjul. Det højre forhjul styres af en tværstillet styrestang.

Rat og sæde.

Herfra styres traktoren under drift. :<)

Hydrauliksystem.

 

 

 

 

Nærbillede af hydraulik-pumpen, som egentligt er en servostyringspumpe fra en BMW.

Overblik over hydrauliksystemets to ventilblokke. Den grønne regulerer liften og den blå er til olieudtaget.

Under traktoren, ved højre baghjul, finder vi hydraulikcylinderen der trækker liften. Bemærk de to stålwirer der er forbundet til de forreste løftearme (Sneploven).

Her ses liftarmene med påmonteret løftebom, der bruges til påspænding af forskellige værktøjer, feks. en lille 8” plov.

Førerpladsen med betjeningshåndtag for lift og olieudtag. Traktoren er desuden forsynet med to-kreds hydraulisk bremsesystem, samt håndbremse.

 

 

 

 

 

Konceptet med to gearkasser ”efter hinanden” giver, at der er 16 fremadgående gear og 8 bakgear. I praksis vil den lille gearstang dog altid stå i 2’gear og man bruger så de 4 frem- og bak-gearet i den store gearstang.

Hvis begge stænger står i fjerde gear og motoren går med 7000 omdr/min., vil den teoretiske hastighed være ca. 60 kmt. (Det vil jeg dog på det bestemteste fraråde nogen at søge sig med).

Da jeg byggede traktoren brugte jeg fortøjsophænget fra en Fiat 127, til baghjulsophæng. Det er for så vidt også stærkt nok til opgaven, men drivakslerne er desværre alt for tynde til at drive de store lastvognshjul. De vrides over som tændstikker, nærmest på kommando, hvis man forsøger at trække noget tungt. (:<()

GUFFE fra Benny Spuur.

 

Jeg synes også at GUFFE, som det grønne maskineri her til højre er døbt, fortjener en plads på denne side.

Traktoren tilhørte Benny Spuur. Benny Spuur er desværre ikke i blandt os længere.

Han havde, trods sine mangeartede talenter udi det mekaniske, dog ikke selv bygget Guffe. Guffe kan beses på traktorudstillingen der findes i forbindelse med Bennys tidligere bopæl.

Jeg kender desværre ikke hverken historien eller den mekaniske opbygning mht. Guffe. Det eneste jeg kan sige er at det er en 2-cyl benzinmotor J der er brugt.

Hvis nogen ser dette og kender til Guffe, vil jeg meget gerne modtage oplysninger om denne søde lille sag.

 

Mvh. Michael

Andre hjemmebryggede :

 

 

 

Udover de her viste har jeg kendskab til yderligere to hjemmebyggede traktorer. Jeg er dog ikke i besiddelse af noget materiale omkring dem. Hvis du er indehaver af et lignende vidunder, eller kender nogen der er, vil jeg stille (gratis) plads til rådighed på disse sider !

 

Mvh. Michael