Min egen FICI havetraktor
|
|
||||
Byg selv din egen havetraktor |
|||||
Her er en stribe billeder af min selvbyggede
havetraktor, fra dengang den var ny. |
Billederne er lidt tågede, det skyldes at
det er indscanninger af nogle gamle analog-fotos, der har siddet ca. 19 år i
et fotoalbum, |
Jeg byggede traktoren og sneploven i 1986,
billederne er fra foråret 1987. |
Traktoren er, hovedsageligt, bygget af gamle
bildele, mest Fiat og Citroen dele. Deraf navnet FICI. |
Pladedelene, Front, Motorhjælm,
Instrumentbord og Bagskærme, har jeg selv bukket ud af en |
|
Hvad er et hjem uden en (hjemmebrygget)
Havetraktor ? |
|||||
Og sådan ser den så ud nu, hvor den fylder 20
år. Årstallet er 2006 og der ligger et tykt lag støv, foruden en masse
uvurderligt gammelt skrammel ovenpå den. |
Hvem gemmer sig der ? Den er, i det mindste, stadig blå med hvide
hjul og orange maskindele. |
Motorhjælmen kan lukkes endog meget højt op. |
Sæderammen kan ligeledes lukkes op.
Nedenunder den findes bla. Benzinpåfyldnings-studsen. |
Bagenden med hydraulisk 3-punktslift samt
(camping) træktøjskugle der muliggør brug af autotraileren i ”marken”. |
|
Lidt ligegyldige detaljer. |
|||||
Nærbillede af motorens højre side. Bemærk
den kompakte opbygning. Motoren er fra en Fiat 127 og yder ca. 50
heste. På motoren sidder den originale gearkasse. |
Nærbillede af motorens venstre side. Bemærk
båthornet. Hjælmen fastholdes af gastryksdæmpere. Differentialet
i den forreste gearkasse er blokeret med et 100% ESAB spær. |
Under sædet findes de to gearkasser med
gearstangsforbindelser samt hydraulikventiler og benzinpåfyldning. Bageste
gearkasse er fra en Citroen GS 1220. |
Rat og instrumentbord med Volt- og
Ampere-meter samt omdrejningstæller, lade og olielamper. |
Stelnummeret (FICI131286) er banket ind i
rammen ved det bageste højre hjulophæng. |
|
Styretøj. |
|||||
Rattet med de øvre styreforbindelsesled. |
Nærbillede af styreforbindelser. Pas i
øvrigt på med ikke at lave for skarpe vinkler med alm. U-homokinetiske
kardanled ! |
En langsliggende tandstang, som stammer fra
en Fiat 127. |
Detalje af styreforbindelser ved venstre
forhjul. Det højre forhjul styres af en tværstillet styrestang. |
Rat og sæde. Herfra styres traktoren under drift. :<) |
|
Hydrauliksystem. |
|
|
|
|
|
Nærbillede af hydraulik-pumpen, som
egentligt er en servostyringspumpe fra en BMW. |
Overblik over hydrauliksystemets to
ventilblokke. Den grønne regulerer liften og den blå er til olieudtaget. |
Under traktoren, ved højre baghjul, finder
vi hydraulikcylinderen der trækker liften. Bemærk de to stålwirer der er
forbundet til de forreste løftearme (Sneploven). |
Her ses liftarmene med påmonteret løftebom,
der bruges til påspænding af forskellige værktøjer, feks. en lille |
Førerpladsen med betjeningshåndtag for lift
og olieudtag. Traktoren er desuden forsynet med to-kreds hydraulisk
bremsesystem, samt håndbremse. |
|
|
|
|
|
|
|
Konceptet med to gearkasser ”efter hinanden”
giver, at der er 16 fremadgående gear og 8 bakgear. I praksis vil den lille
gearstang dog altid stå i 2’gear og man bruger så de 4 frem- og bak-gearet i
den store gearstang. Hvis begge stænger står i fjerde gear og
motoren går med 7000 omdr/min., vil den teoretiske hastighed være ca. 60 kmt.
(Det vil jeg dog på det bestemteste fraråde nogen at søge sig med). |
Da jeg byggede traktoren brugte jeg
fortøjsophænget fra en Fiat 127, til baghjulsophæng. Det er for så vidt også
stærkt nok til opgaven, men drivakslerne er desværre alt for tynde til at
drive de store lastvognshjul. De vrides over som tændstikker, nærmest på
kommando, hvis man forsøger at trække noget tungt. (:<() |
||||
GUFFE fra Benny Spuur. |
|
||||
Jeg synes også at GUFFE, som det grønne
maskineri her til højre er døbt, fortjener en plads på denne side. Traktoren tilhørte Benny Spuur. Benny Spuur
er desværre ikke i blandt os længere. Han havde, trods sine mangeartede talenter
udi det mekaniske, dog ikke selv bygget Guffe. Guffe kan beses på
traktorudstillingen der findes i forbindelse med Bennys tidligere bopæl. Jeg kender desværre ikke hverken historien
eller den mekaniske opbygning mht. Guffe. Det eneste jeg kan sige er at det
er en 2-cyl benzinmotor J der er brugt. Hvis nogen ser dette og kender til Guffe,
vil jeg meget gerne modtage oplysninger om denne søde lille sag. Mvh. Michael |
|||||
Andre hjemmebryggede : |
|
||||
|
|
||||
Udover de her viste har jeg kendskab til
yderligere to hjemmebyggede traktorer. Jeg er dog ikke i besiddelse af noget
materiale omkring dem. Hvis du er indehaver af et lignende vidunder, eller
kender nogen der er, vil jeg stille (gratis) plads til rådighed på disse
sider ! Mvh. Michael |
|
||||